środa, 13 stycznia 2016

4. Jolanta Guse "Opowiem o niej"






Trudne relacje rodzinne to temat wielokrotnie powtarzany w literaturze. Czytałam już wiele książek o podobnej tematyce, ale z całą pewnością " Opowiem o niej" wprowadza odrobinę świeżości w świat rodzinnych tajemnic opisanych w książkach. Jest inna niż wszystkie, ponadczasowa i wyzwala w czytelniku liczne emocje. Nie do końca była w moim klimacie, ale przeczytałam z ciekawością.

Trzy pokolenia kobiet, babcia, matka i córka. Trzy różne kobiety, każda inna i walcząca o to, co dla niej najlepsze. Helena od zawsze pragnęła zostać aktorką, teatr był dla niej wszystkim, spełnieniem marzeń, drogą do sukcesu i miłości. Kiedy zaszła w ciążę nie była zadowolona. Dziecko przeszkadzało jej w karierze aktorki, dlatego małą Glorią zajęła się babcia Róża. Dziewczynka była wychowywana przez ukochaną babcię, ale ciągle tęskniła za miłością matki. Róża starała się jak mogła, by w tych trudnych czasach zapewnić wnuczce wszystkie dobra, nie mogła zastapić jej rodziców. Sama wiele przeszła, straciła ukochanego męża podczas wojny, musiała stawić czoła wielu przeciwnościom losu. Pokochała całym sercem Glorię i żyła dla niej, opowiadała jej o swoim życiu i udzielała cennych rad, ale nie mogła sprawić, by wnuczka przestała czuć się opuszczona i samotna. Brak matki sprawił, że dziewczynka nie wierzyła w siebie, czy wreszcie odnajdzie szczęście i będzie mogła żyć normalnie?

Jolanta Guse napisała powieść o skomplikowanej relacji matka- córka. Helena wybrała aktorstwo, zostawiając swoją córkę na wychowanie swojej matce. Gloria mimo, że kochała babcię całym sercem to bardzo tęskniła za matką. Każde dziecko potrzebuje matki, koniec i kropka. Chociaż babcie, to cudowne i kochające osoby, często nawet rozpieszczające ponad normę, to nie zastąpią mamy. Autorka opisała trudne wybory, jakich musiały dokonywać bohaterki w swoim życiu.  Nie tylko Helena dokonała wyboru, Róża poświęciła swe życie dla wnuczki, przelewając całą swoją miłość na nią i poświęcając dla niej wszystko. Dla Glorii również było to bolesne zmierzenie się z rzeczywistością, rozumiała więcej, niż mogłoby się wydawać, tęskniła, zadawała pytania, żyła nadzieją. To wszystko odbiło się na jej dalszym życiu, bo jak mogło być inaczej?

"Opowiem o niej" to książka, która zawiera wiele wątków, pomimo, że nie ma dużej ilości stron. Wprowadza czytelnika w świat dawnych lat, za chwilę przeplatając się ze współczesnością. Opowiedziana przez Jolantę Guse historia jest bardzo realna, wywołuje wiele wzruszeń i emocji, ale mnie nie poruszyła, tak jak się tego spodziewałam. Drażniły mnie bardzo krótkie i banalne dialogi małej Glorii z babcią.Spodziewałam się chyba czegoś więcej po tych rozmowach. Wątków też było dużo i miałam wrażenie, że czasem są jakby wrzucone do fabuły na siłę. To moje osobiste odczucie, nie mniej jednak uważam, że "Opowiem o niej" znajdzie rzeszę swoich fanów. Jest to historia, która będzie się podobała, bo jest ponadczasowa i porusza wiele ważnych kwestii. Czytało mi się bardzo dobrze, jednak to za mało na najwyższą ocenę.

Za egzemplarz dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka.


Moja ocena : 4/6


7 komentarzy:

  1. Jakoś nie podchodzą mi książki o historiach kobiet z kilku pokoleń. Zwyczajnie dla mnie są zbyt nużące. Wolę fabułę, której akcja toczy się w teraźniejszości, a nie taką, w której większość to wspomnienia z przeszłości. p.s. ciekawa jestem czy spodoba ci się "Pozytywka" :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ostatnio chętniej sięgam po książki gdzie przeplatają się historie kobiet z kilku pokoleń. "Opowiem o niej" bardzo mi się podobała i przeczytałam ją naprawdę błyskawicznie. Było trochę wątków historycznych, ale fajnie współgrały z całością. Może i nie wzruszyłam się podczas lektury, jednak książką jestem zachwycona.

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubimy takie książki. Zwłaszcza starsza z nas. Na pewno się zaopatrzymy :)

    Pozdrawiamy gorąco i zapraszamy do nas :)
    rodzinne-czytanie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Malwinka zapomniałam zamówic "Szukając szczęścia"!! Ksiązka musi poczekac do nastepnych zakupów. Mroza zaczne czytać od "Ekspozycji" :) Dobrze, że mnie oświeciłaś :) "Pozytywka" też będzie u mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawa, życiowa, prawdziwa aż do bólu !!! Dobra lektura w polskich realiach na tle rodzinnej sagi.😊

    OdpowiedzUsuń
  6. Fantastyczna książka, która obowiązkowa powinna się znaleźć na półce każdej wrażliwej osoby, bez względu na przedział wiekowy. Porywa, wzrusza i z każdą kolejną stroną zachwyca coraz bardziej. Przeczytałam jednym tchem,gorąco Wszystkim polecam i Każdemu z osobna! "Opowiedzcie o Niej" dalej :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Polecam tę książkę! Niesamowita historia, wciągnęła mnie bez reszty! Nie możecie jej przegapić!

    OdpowiedzUsuń