czwartek, 19 lutego 2015

12.Sophia Loren "Wczoraj, dziś, jutro. Moje życie"

 Przedpremierowo:

Przeglądając mojego bloga, można łatwo wywnioskować jakie książki lubię. Można też zauważyć, że biografii nie czytam prawie wcale. Co mnie skłoniło, do przeczytania historii życia Sophii Loren? Chyba fakt, że o tej sławnej włoskiej aktorce tak na prawdę nie wiedziałam nic.
Teraz po lekturze, mogę śmiało napisać, że moja wiedza się powiększyła znacznie i cieszę się z tego faktu. Jakoś miłośniczką starego kina nie jestem, ale zupełnie nie przeszkadzało mi to w odbiorze książki.

Sophia Loren zaczyna opowiadać czytelnikom swoją historię w przeddzień Wigilii. Dom jest pełen radosnych okrzyków dzieci i wnuczki Sophii, a ona sama krząta się po kuchni przygotowując struffoli (małe słodkie smażone kulki). Nadchodzące święta Bożego Narodzenia skłaniają aktorkę do wspomnień, a otworzona na nowo mała sekretna szkatułka pełna zdjęć, telegramów i listów sprawia, że emocje wracają.

Historia, którą opowiada aktorka jest opisana bardzo pięknie i szczerze. Nic tu nie jest nad wyraz przereklamowane, tak jak było, jak odbierała to Sophia, tak opisała.Nie zawsze było kolorowo, chociaż my znamy ją z wielkiego ekranu i świata znanych osób. Początki kariery nie były usłane różami, Sophia musiała przyjmować krytykę, także ta dotyczącą wyglądu (najpierw była "wykałaczką" a potem zarzucano jej że ma zbyt krótką twarz, szerokie usta i długi nos). Dzieciństwo w Pozzuoli  pachniało głodem i ubóstwem.Wojna zaznaczyła swoje w biografii Sophii Loren.

Wygrana w konkursie piękności oraz epizod w Quo Vadis sprawiły, że Sophia była coraz bardziej popularna.  Kontrowersyjny związek z Carlem otworzył jej drogę do kariery. Miłość z Carlem była burzliwa, ponieważ po pierwszym ślubie, parę oskarżono o bigamię (Carl nie zdążył się rozwieść). Po zrzeczeniu się obywatelstwa włoskiego oboje mogli legalnie się pobrać.

Najsłynniejsze filmy Sophii Loren to m.in.Dwie noce z Kleopatrą, Złoto Neapolu, Wczoraj, jutro, dziś czy Matka i córka. Lista filmowa aktorki jest długa i pokażna. Jej kariera trwała ponad 60 lat, co wzbudziło mój ogromny szacunek do jej pracy.

Książka napisana jasno i zrozumiale, nawet dla kogoś takiego jak ja, który na co dzień z biografiami ma niewiele wspólnego, będzie łatwym przekazem informacji. W swojej opowieści pani Loren ujęła sporo prywatnego życia, dlatego książka jest interesująca. Polecam fanom aktorki, a także osobom, które ciekawi życie sławnych i zdolnych osób.

Za egzemplarz dziękuję Sebastianowi Nowakowi oraz Wydawnictwu Literackiemu.

Moja ocena +4/6

3 komentarze:

  1. Ja też biografii nie czytuję. Ostatnia tego typu to książka Danuty Wałęsy, którą pożyczyłam od cioci ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Malwinka "W blasku gwiazd" nie podsyłaj mi, bo ją wczoraj kupiłam :) Zrobiłam znowu zamówienie w Arosie i we wtorek dostanę paczkę z sześcioma książkami ;) W końcu była premiera " Milcząca siostra" ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety biografii nie lubię, więc nie sięgnę po tą książkę.

    OdpowiedzUsuń